Längtan

I början av juni är det åter dax att pumpa upp flytringen och bege sig ut på de stora öringarnas sjö. Känna öringsfrossan krypa i skinnet när döende sjösandsländor sugs ner i storöringens gap. Och kanske, bara kanske kan man äntligen få till det där perfekta kastet.

Nötöring

Nötöring är en sån där öring som man får ibland. När allt känns hopplöst förgyller den dagen och gör den till en öringsdag.

Idag var det en sån dag. Jag nötte på och blev tillslut belönad.

Söndag

Idag var det en härlig dag på kusten.

Tappade rätt så omgående en öring. Sedan var det några öringar som gick och visade sig i ytan alldeles utanför mig. Kastade prick men då jag inte fick någon reaktion på drag försökte jag med flugspö. Men utan resultat.

Några händelselösa timmar gick och det börjades kännas lite mindre hett, aktiviteten i ytan avtog och försvann. Jag bytte flugor och drag men inget. Det var först när jag hakade på ett lite mindre grönt sambadrag som det blev aktivitet. Fiskade av en liten stenkant då jag kände ett svagt nyp i draget. I nästa kast small det till i spö och jag kunde håva en fin öring på kanske 45 cm som fick gå tillbaka. Gjorde ytterliggare ett kast runt stenarna och plötsligt satt en ny fisk på kroken. Denna var större och efter en stunds kamp kunde jag håva en öring på kanske 2,5-3 kg.

Fick också årets första fisk på flugspö. En liten öring som inte kunde motstå min lilla gråa fluga.

En underbar dag på kusten. Hoppas det blir fler sådana dagar.

Ja,ja,ja,ja.....

Äntligen så satt det en bättre fisk i andra änden av linan. En blank och fin öring på 1,6-1,7kg. Ytterligare en mindre öring fick också smaka på draget men den fick så klart gå tillbaka.

Häxan och havsöringen

satt den där. I dyngdimma och duggregn så knep den mitt grön-oranga häxandrag. Ytterligare följen och hugg gjorde dagen riktigt lyckad.

Det är bara att hålla tummarna att sambon släpper ut mig nån mer kväll i veckan.

10 april

Vi bytte drag.
Vi fiskade sakta.
Vi fiskade snabbt.
Vi bytte ställe.
Vi bytte drag
Vi spekulerade
Vi bytte ställe igen.
Vi letade varmare vatten.
Vi bytte ställe ytterligare en gång.
Vi gick.
Vi åkte tillbaka igen.
Vi bytte drag.
Vi spekutulerade mera.
Vi fick inge fisk.
Vi åkte hem.

Havsöringsäsongen 2011 har startat:

Gotlands rapport

Nyss hemkommen från en kall och blåsig vecka på Gotland. Fick en blank öring andra fiskedagen på ön östra sidan eller närmare bestämt vid Grynge.
Dagen efter var jag tillbaka på samma plats och lyckades kroka en utlekt öring i buken, så det blev en rejäl fajt. Trodde ett tag att det var dax för ett nytt pb men så var inte fallet. Öringen hade nog gjort ett utfall mot upphängarflugan, så när jag gjorde mothugg så fastnade draget istället. Senare samma dag fick jag ytterliggare tre utlekta öringar i en vik närmare Ljugarn.

Nästföljande fiskedagar spenderades på den västra sidan utan den minsta känning av fisk. Vattentemperaturen var låg och var fisken höll till har jag inte en aning om. Nu väntar kustfisket här hemmavid. Rekturen idag bådade gott, på tisdag kväll blir det premiär.